Tuesday 7 June 2016

Long Beach Pulau Perhentian

Day 2 kami bersambung di...... Long Beach Pulau Perhentian (entry 9)

sambungan dari entry ke-8 sebelum ni....
👉👉Jalan-jalan ke Kampung Nelayan, Puau Perhentian Kecil

Selesai makan tengah hari merangkap minum petang, kami terus bekejar ke Long Beach. Long Beach ini terletak di Pulau Perhentian Kecil.

Masa mula-mula membaca mengenai Pulau Perhentian, hairan juga kenapa kat Pulau Perhentian di Terengganu ni boleh ada pantai dengan nama Long Beach... kan lebih manis di namakan Pantai Panjang ke.... baru la keMelayuan sikit nama dia.

Bila dah kesini, baru tahu... selain pantainya yang memang memanjang, mat dan minah salleh memang suka menginap di area sini terutama yang backpackers. Mesti ada sebab kenapa mereka suka kawasan ni. Mungkin dari situ la lekatnya nama Long Beach

Kami bergegas ke Long Beach sebenarnya untuk melihat dan menikmati suasana sunset di Coral Bay, dari Jeti Long Beach itu sendiri kami perlu pula berjalan kaki dalam 30 minit ke Coral Bay.

Dari Long Beach ada trek untuk pejalan kaki ke Coral Bay, jadi tak perlu la kami menaiki teksi air dari resort Barat Perhentian ke Coral Bay. Kalau menaiki bot ke Coral Bay, kiranya seperti memusing separuh pulau Perhentian Kecil, sebab tu harganya menjadi double dari ke Long Beach.

Menaiki Water Teksi (Bot) ke Long Beach dari Perhentian Kecil

Tambang teksi air ke Long Beach hanya RM 10 seorang, manakala jika terus ke Coral Bay dikenakan RM 20 seorang.

Memandangkan jika ambil teksi terus ke Coral Bay, bila balik ke hotel selepas matahari terbenam nanti, caj akan menjadi double dari RM 20 seorang kepada RM 40 seorang. Total dah boleh jadi RM 120, macam mahal la pulak. Jadi kami hanya akan menggunakan teksi air ke Long Beach sahaja.

Anak-anak memang kami tak bawa di atas faktor keselamatan sebab perjalanan bot agak memakan masa dan perlu pula berjalan kaki yang agak jauh melalui trek untuk ke Coral Bay.

Untuk ke sini, kami masih menggunakan bot operator sama yang membawa kami ke Kampung Nelayan tadi. Bot operator ni betul-betul terletak di hadapan The Barat Perhentian.

Di kawasan sini, boleh kata setiap hotel/ resort menawarkan sekurang-kurangnya satu perkhidmatan teksi air yang dikendalikan sendiri oleh pihak resort atau pun oleh pihak lain.

Semasa kami ingin menaiki bot, pemilik berkata memang lebih bagus kami ke Long Beach sahaja sebab berjalan kaki ke Coral Bay tak berapa jauh dan menaiki bot waktu malam dari Coral Bay tu dia tak berapa dicadangkan la....

Kira betullah pilihan kami sebab, pekerja tu pun kata elok ke Long Beach sahaja.

Tambang Teksi Air Bot Pulau Perhentian
standard harga...semua operator sama

Apabila bot mula berada jauh dari Pulau Perhentian Besar, bot mula terumbang ambing di pukul ombak yang sedikit besar. Hanya bot kami di tengah-tengah laut, sayup-sayup nampak 1 -2 bot lain.

Kami mula rasa tak sedap hati sebab memang tak diberikan safety jacket. Tak sangka pula naik bot ke Long Beach ni menempuh ombak yang sedikit kuat tidak seperti ke Kampung Nelayan tadi. Memang rasa cuak. Isteri dah senyap seribu bahasa sebaab ketakutan. Kalau orang biasa ke laut mungkin tiada masalah.

Bila kami tanya ada tak safety jacket dalam bot ni, budak yang bawa bot ni kata memang tak ada... dah biasa katanya. Adoiiiii

Waktu ni betul-betul rasa sangat bernasib baik sebab kami tak naik bot terus ke Coral Bay dan juga tak bawa anak-anak bersama. Kalau terus ke Coral Bay pasti lagi terasa seorang di tengah laut dan ombak pasti lagi kuat. Macam mana la perjalanan balik nanti.....

Jika dari The Barat Perhentian ke Kampung Nelayan, jaraknya dekat dan airnya agak tenang sebab di apit oleh dua-dua pulau. Peta kat bawah ni kita boleh lihat The Barat Perhentian betul-betul mengadap Kampung Nelayan ( White Mosque). Manakala perjalanan ke Long Beach pula lagi jauh ke utara dan ombak agak sedikit kuat kerana kedudukannya dah mengadap Laut Cina Selatan.

Pulau Perhentian Map
Lebih kurang 15-20 minit, kami tiba di jeti Long Beach. Jeti terletak di hujung Long Beach berhampiran Moonlight Chalet. Jeti agak sunyi tanpa orang-orang lain sewaktu ketibaan kami. Mungkin hari pun sudah lewat petang sekitar jam 6.30 petang.

Jurupandu bot tak minta bayaran sebab katanya boss dia pesan, balik nanti dia akan ambil semula. Bayar masa balik nanti sahaja katanya. Saya pula pesan keada dia, kalau nak ambil nanti jam 8 malam, jangan lewat dan bawa safety jacket sekali untuk kami. Dua kali kami pesan pasal safety jacket tapi dia buat acuh tak acuh je.

Berjalan menyusuri Long Beach

Dari jeti ni untuk ke laluan trek ke Coral Bay, jaraknya lebih kurang 600 meter dan kita perlu berjalan di persisir pantai di hadapan resort-resor, chalet-chalet dan guset house di sepanjang Long Beach ini.

Long Becah ni orang kata agak happening di waktu malam, kira malam di sini suasananya masih hidup. Di sini juga memang ramai pengunjung mat salleh berjemur dan bersantai semasa kami melalui kawasan ni. Kalau minah salleh tu, rata-rata memang berbikini sahaja. Sebab tu orang kata tempat ni kurang sesuai bawa anak-anak.

Malam pula katanya akan ada pertunjukan api di persisir pantai di sini. Jadi malam agak meriah la.

Di kawasan sini selain resort dan chalet, terdapat banyak guset house untuk backpacker.

- Antara resort di kawasan Long Beach ini adalah :
  • Bubu Villa
  • Sunrise Inn
  • Moonlight Chalet
  • Panorama Chalet

Ombak memang agak kuat di Long Beach. Tapi masih  ada je yang berani mandi

Yang menginap di khemah pun ada... memang sempoi lepaak kat sini

Antara Guest House. Tak ada website, kena call atau walk in sahaja.

2 - 3 buah bar pun ada kat sini. Ada staff baru pacak signboard. "PARTY TONIGHT"..
Macam-macam kat sini rupanya.

Sepanjang berjalan di persisir pantai ni, ada 3 operator bot yang kami jumpa. Satu dah tutup operasi selepas 6 petang, dan tinggal 2 sahaja yang masih beroperasi.

Kedua-dua operator ini apabila saya tanya bberkenaan safety jacket untuk bot ke Barat Perhentian, jawab mereka ...mereka tak sediakan. Emmm. Tambahan pula satu operator kata dia tak jalan waktu malam.... Nampaknya memang kami kena guna perkhidmatan bot tadi juga  la nampaknya.

Sewaktu kami melalui kawasan Long Beach ini, saya lihat pantainya agak kotor dengan sampah sarap seperti kayu-kayu, ranting-ranting kayu dan juga botol-botol kosong.

Saya ada menyuarakan kepada ejen saya sewaktu pulang dari Pulau Perhentian ini akan keadaan Long Beach. Dia kata Long Beach ni baru seminggu lebih sahaja di buka semula untuk public. Sebelum ni di tutup kerana monsun tropika. Jadi obak besar memang membawa banyak sampah-sampah ke pantai dan penduduk masih belum membersihkan lagi kawasan ini.  Dia juga maklumkan seminggu sebelum saya tiba, ada satu hari bot tidak dapat menurunkan pengunjung di jeti Long Beach. Jadi mereka yang menginap di sekitar Long Beach terpaksa turun di Coral Bay dan menapak ke sini melalui trek yang disediakan.

Tips :
Pastikan  tarikh pergi ke Pulau Perhentian adalah sesuai.
Biasanya Pulau Perhentian ditutup dari Bulan November sehingga hujung Februari / awal Mac.
Kena semak dengan tempat penginapan atau ejen percutian anda.

Trek Jalan Kaki ke Coral Bay

Dalam 10 minit berjalan, akhirnya kami sampai di susur masuk ke trek jalan kaki untuk ke Coral Bay. Tanya sahaja orang-orang di sini, mereka pasti tahu trek nak ke Coral Bay

Trek jalan kaki ni agak sunyi, tapi masih ada orang melaluinya walau tidak ramai. Sedikit semak di kiri kanan pada 50-100 meter pertama . Kemudian akan melalui sebelah chalet (nampak macam separuh siap) sebelum bertemu ladang getah di puncak bukit.

Jangan risau, sebab ladang getah tu terang dan bersih dan kita pandang kebawah sudah boleh nampak cafe dan resort Coral Bay dan Suria Chalet. Masa kami melalui kawasan ini untuk balik ke Long Beach, siap ada mat salleh tengah jogging dalam kawasan ladang getah ni.

Jalan kaki di trek ni makan masa lebih kurang 15 minit sahaja. Kalau nak cepat, buat la lari-lari anak... seperti satu couple mat salleh yang kami jumpa.

Total masa jalan kaki dari Jeti tadi lebih kurang 30 minit sebab kami jalan-jalan santai sahaja.

Jika ingin berjalan malam, elok la sediakan torch light sebab cahaya lampu samar-samar sahaja di sini.

Simpang masuk ke trek jalan kaki. Bendera Finland tu... Kimi Raikkonen!

Keadaan trek jalan kaki 50-100 meter pertama.

Menuju ke bukit.
Trek menaiki bukit menuju ladang getah.
Kami mula menuruni bukit dari ladang getah... hujung tu Ewan cafe dan Ombak Resort

Pandangan ladang getah dari Ewan Cafe  pula
Sampai di laluan tepi Ombak Dive Resort. Ombak Dive Resort sediakan laluan khas.

Kaunter pendaftaran Ombak Dive Resort

Selepas berjalan kaki hampir 15 minit melalui trek yang disediakan, akhirnya kami sampai pantai Coral Bay.

Di kawasan ini ada beberapa resort dan juga terdapat chalet yang di uruskan oleh individu serta guest house.

Antara resort yang agak menjadi tumpuan adalag Sha-rila Island Resort dan Ombak Dive Resort.

Kawasan ini juga menjadi tumpuan penunjung kerana di sini menjanjikan pemandangan sunset yang cukup indah di samping terdapat beberapa restoran/kedai makan yang mengadap laut

Resort  yang ada di sini adalah :

Keluar sahaja dari kawasan Ombak Resort, terus berada di pantai

Pemandangan suasana pantai di sini ... mengadap Sha-rila Resort

Ada beberapa restoran di sini. Juga menyediakan BBQ
Janagn lupa minum 'Fresh Coconut'

RM 5 sahaja sebiji. Besar pulak tu

Fatimah Cafe

Sunset di Coral Bay

Saya rasa Coral Bay antara tempat menarik yang terdapat di Pulau Perhentian ini. Apabila matahari mula ingin melabuhkan diri di ufuk barat.... maka  camera hand phone saya pun tak putus-putus merakam suasana matahari terbenam.

Saya kongsi di entry ni 1 gambar sahaja. Satu entry khas saya sediakan untuk saya berkongsi gambar sunset di Coral Bay Pulau Perhentian ini.

👉👉👉 Sunset indah di Pulau Perhentian

Apabila matahari telah terbenam sepenuhnya, kali ini tidak kelihatan pula rembang kemerahan di ufuk sana yang biasanya menghasilkan suasana yang cukup indah. Jadi kami tidak menunggu lama, terus berjalan untuk menaiki bot di jeti Long Beach.

Berjalan di trek tadi di waktu ini masih tiada masalah kerana samar-samar cahaya matahari masih kelihatan. Terpaksa kami berjalan laju untuk mengelak kegelapan melalui kawasan ini.

Berjalan balik cepat pula rasanya, dalam 10 minit kami dah sampai di Long Beach

Tadi masa lalu kosong... sekarang dah dipenuhi meja

Memang laju kami berjalan, sampai di Long Beach suasana masih belum gelap.

Di Long Beach ini banyak terdapat restoran dan Cafe yang beroperasi sehingga malam.

Kami sampai di jeti Long Beach seitar jam 7.45 malam. Hari mulai gelap. Dalam sekitar jam 8 malam, suasana telah jadi gelap gelita di jeti. Hanya kami berdua sahaja di jeti.

Bot yang di tungggu masih belum kelihatan. SMS dan WhatsApp yang di hantar tidak berbalas. Kami dah semakin risau.

Akhirnya 8.15pm lebih baru bot kami tiba. Apabila saya minta safety jacket, jurupandu bot kata tak bawa. Adoi.... dah la malam gelap gelita ni.

Bot kami meredah kegelapan malam dengan hanya berpandu kepada cahaya lampu suluh yang d ikat di kepalanya. Memang kami tak nampak apa-apa dan bot lain juga tidak kelihatan. Cuak dan takut usah cakap la terutama apabila dipukul ombak yang sedikit kuat. Kami hanya senyap seribu bahasa.

Pada mulanya saya menyalakan torch light saya untuk kurangkan kegelapan di bot kami. Tiba-tiba di satu ketika, jurupandu bot memberhentikan bot dan hanya sebut 'Tutup Lampu' ... Bahaya.

Tanpa soal, saya tutup terus dan tidak bertanya kenapa. Isteri saya dah semakin takut sebab genggaman tangan dia semakin kuat selepas jurupandu bot tadi menyuruh saya menutup torch light saya.

15 minit  kemudian, baru la nampak kami nampak cahaya rumah api berhampiran Coral View Resort dan lampu The Barat Perhentian mula kelihatan. Baru la hati sedap sedikit tambahan pula ombak sudah tidak kuat.

Apabila bot kami mencecah pantai, baru saya bertanya kenapa dia menyuruh saya menutup lampu tadi. Dia kata jika menaiki bot kecil, bahaya menyalakan lampu kerana takut ikan-ikan yang bermuncung tajam seperti marlin atau todak akan melompat untuk mengejar cahaya tu. Sebab tu torch light yang dia gunakan, dia tidak menyuluh ke air yang berekatan dengan bot... tetapi dia suluh hampir 200-300 meter ke hadapan. Dapat satu ilmuu berguna.

Sampai di The Barat Perhentian, perut dah lapar... juga pastinya anak-anak kami.

Malam ni kami makan di Restoran The Mama Chalet.

Baca entry berikutnya ...
👉👉👉   entry ke-10 : Tempat Makan Murah di Pulau Perhentian

Boleh baca entry-entry lain untuk pengalaman percutian kami di Pulau Perhentian.

👉👉 Aktivit di Pulau Perhentian Besar

👉👉 Snorkeling di Teluk Pauh
👉👉 Long Beach Pulau Perhentian

~mat-drat~

Booking.com

1. Kami 5 beranak jalan kaki panjat bukit pergi ke kincir angin (windmill) dari long beach sekitar jam 6 petang. Bila balik, jalan hutan hampir gelap.Tak bawa torchlight pula tu.. memang cuak la..

1. kami tak naik ke kincir angin... hajat hati memang nak naikjuga tetapi faktor anak-anak yang kecil terpaksa batalkan niat tu...

2. Perjalanan balik dari long beach ke chalet kami jam 9.00 malam.. memang cuak sangat2.. sama macam pengalaman en.mat drat.. dah la gelap gelita, takde life jacket, bawa bot laju macam F1.. melambung2 atas air.. memang tawakkal dan ingat mati je masa tu.. huuuu...

1. jam 9.00 malam... lewat tu. pasti lagi gelap dan sunyi.
      Tu satu masalah kat sini, mereka tak pakai dan bekalkan life jacket. Mungkin ilmu tawakkal mereka tinggi!!

3. This comment has been removed by a blog administrator.

4. This comment has been removed by a blog administrator.

5. mana entry yang ke 10? hihi

6. Thank you very very much. Your blog is really helpful and informative. Hargai your effort.

Saya akan menginap di Perhentian Barat pada cuti Raya ini. Rasa takut tak ada life jacket untuk pergi ke Perhentian Kecil sebab family saya semua tak tau berenang.

Komen dan cadangan dari pembaca amat di alu-alukan.

Walau bagaimana pun Mat Drat mengambil sedikit masa untuk membalas komen atau sebarang pertanyaan.