Thursday, 2 June 2016

Tempat Snorkeling Best di Pulau Perhentian



Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian


bersambung dari entry sebelum ni...👉👉👉 Snorkeling lihat penyu


Aktiviti snorkeling kami di Pulau Perhentian bersambung di sini....

4. Snorkeling di Teluk Rawan

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian
Snorkeling di Teluk Rawan, Pulau Perhentian

Ini entry ke 7 untuk catatan Cuti-Cuti Malaysia ke Pulau Perhentian kami.


Selepas ‘tamat’ masa snorkeling di Turtle Point, memandangkan jam belum pukul 1 tengah hari, jadi saya minta jurupandu bot bawa kami ke tempat snorkelling yang sesuai untuk kanak-kanak.

Dia kata okey dan akan bawa ke Teluk Rawan. Sebenarnya saya tak pasti nama teluk ni, tapi ini yang saya dengar apa yang dia sebut. Kalau salah, minta maaf.

Saya view di google map tiada sesiapa yang ‘tag’ tempat ini lagi. Mungkin saya tersalah dengar. Dah confirm nama ni nanti saya tag kan lokasi di google map.






Apabila menghampiri teluk ini, mata dan hati terus terpesona melihat kejernihan dan kehijauan airnya.

Semakin menghampiri, kelihatan airnya sungguh jernih…. Menghijau. Terasa kenikmatan berada di sini kerana keindahan dan suasananya yang sunyi.

Kami lihat di sini hanya ada 2 bot sahaja yang sedang berlabuh. Pengunjung tidak ramai. Teluk ini agak kecil dan agak tersembunyi sedikit. Mungkin kerana agak jauh, jadi jurupandu bot tidak bawa pengunjung ke sini kecuali diminta.




Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian
Perghhh... jernihnya

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian
Alangkah indahnya suasana di sini.

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian
3 bot sahaja termasuk bot kami

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian
Untuk snorkeling, di tepi batu batu situ banyak ikan.


Pantai di teluk ini agak kecil. Kami berteduh di bawah bokok berhampiran belukar, ini pun berhati-hati juga…. Faham-faham la sebab tempat ni agak sunyi. Risau binatang berbisa sahaja.


Aktiviti snorkeling kami bersambung di sini....
Tempat kami berteduh... 

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian
Istana peninggalan pengunjung sebelum ini

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian
Sambung pembinaan istana pasir


Punya la canttik tempat ni, tetapi masih ada manusia yang tidak dapat menghargai keindahan alam. Ada ke patut ditanggalkan pampers anak yang dah penuh di sini. Ini bukan tertinggal ni, ni memang sahaja tinggal.

Apa lah salahnya, bawa balik ke hotel dan buang di sana... anak sendiri kan.



Dan ada juga manusia yang tak faham bahasa. 


Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian
Baru kami nak mulakan aktiviti snorkeling, salah satu bot meninggalkan lokasi ini. Makin sunyi la


Dan aktiviti snorkeling di sini pun bermula.

Ada batu-batu agak besar berhampiran pantai jadi pastinya ikan banyak.

Ikan-ikan di sini lebih cantik berbanding Teluk Keke…. Dan ikan-ikan di sini juga lebih mesra pengunjung. Rasanya mungkin sebab pengunjung kurang, jadi makanan kurang dan sentiasa kenyang si ikan-ikan ni…. Sebab tu ikan-ikan di sini lapar dia lain macam. Asik nak mengerumuni kita sahaja.


DAN SELEBIHNYA BIARLAH GAMBAR BERBICARA DI SINI...



Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian

Aktiviti snorkeling kami bersambung di sini....


Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian


Aktiviti snorkeling kami bersambung di sini....


Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian





Kami masih seronok bersnorkeling di sini, sehingga kami sekeluarga sahaja yang tinggal di sini. Jurupandu bot akhirnya ajak kami balik kerana sudah pukul 2 petang. Ikutkan memang tak puas main dengan ikan-ikan di sini, tapi masa dah tammat.


Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian
Kami yang terakhir

Tempat Snorkeling best di Pulau Perhentian
Dan saya yang terakhir meninggalkan teluk rawan' ni




Kami terus bergerak pulang ke resort kami. Cuba kawtim dengan jurupandu bot untuk bawa kami ke Kampung Nelayan untuk makan tengah hari, dia sambil senyum minta tambang seperti biasa sama seperti pengusaha lain… 


Dari teluk situ dia minta RM 10 satu kepala sehala dan untuk kanak-kanak separuh harga. Tak ada diskaun la pulak.

Jadi kami terus balik ke resort dahulu kerana teksi air dari The Barat Perhentian ke Kampung Nelayan di Pulau Perhentian Kecil hanya RM 5 sehala untuk seorang.



Tambang Bot Pulau Perhentian / Teksi Air

Pengangkutan dari satu tempat ke satu tempat lain di Pulau Perhentian ini menggunakan bot dan dikenali di sini dengan teksi air.

Tambang bot bergantung kepada lokasi.

Dibawah adalah tambang bagi pengusaha teksi air di hadapan resort kami.


Harga bot Pulau Perhentian


Dan entry berikutnya... entry ke 8, Jalan-jalan di 
👉👉👉 Kampung Nelayan Pulau Perhentian Kecil




No comments:

Post a Comment