Thursday 8 September 2016

Renew Passport Online Malaysia - MyONLINE PASPORT

Renew Passport Online - MyONLINE*PASPORT




Mulai 1 September 2016, pemegang passport Malaysia boleh memperbaharui passport mereka secara online. Langakh ini amat-amat di alukan oleh rakyat Malaysia. Tidak lagi perlu beratur panjang dan menunggu lama di pejabat imigresen atau pun di UTC.

Untuk membuat permohonan boleh la KLIK DI PAUTAN INI.

Syarat-syarat untuk memperbaharui passport secara online

  • Pemohon mesti berumur lebih 13 tahun dan memiliki e-passport ( iaitu passport dengan ciri chip). Passport sedia ada mesti di dalam keadaan baik.
  • Bagi permohonan yang berumur 13 hingga 18 tahun, hanya penjaga sah yang membuat permohonan sebelum ini sahaja boleh membuat permohonan pembaharuan secara online. Penjaga juga perlu hadir sewaktu pengambilan passport. Kegagalan untuk hadir menyebabkan passport tidak akan diserahkan.
  • Pemohon perlu memasukkan maklumat yang dikehendaki di ‘page’ permohonan. Pastikan maklumat yang diberikan adalah betul dan tepat.
  • Pemohon perlu memuat naik (upload) gambar terbaru saiz passport. Gambar passport perlu mengikut spesifikasi yang ditetapkan.
  • Pemohon perlu memilih lokasi pengambilan passport yang telah siap. Pengambilan passport boleh di buat di salah satu pejabat imigresen yang di nyatakan. Masa dan tarikh pengambilan passport akan ditentukan oleh pihak imigresen sewaktu permohonan di buat. Maklumat tempat, tarikh dan masa pengambilan akan dicetak di resit bayaran. 
  • Pembayaran boleh di buat menggunakan kad kredit atau pun direct debit payment (FPX). Kadar bayaran passport adalah :
    • RM 200 Bagi permohonan Normal ( 13 – 59 tahun).
    • RM 100 Bagi Permohonan warga senior ( 60 tahun ke atas.





Passport yang siap perlu diambil sendiri di Pejabat Imigresen

Semakan saya ( pada 08/09/2016) mendapati cawangan yang disenaraikan untuk pengambilan passport adalah : Putrajaya, Kuantan, Kuching, Pulau Pinang, UTC Kuala Lumpur dan UTC Johor.

Pemohon perlu hadir untuk mengambil passport dengan membawa kad pengenalan, passport sedia ada dan resit bayaran. Passport sedia ada mesti di dalam keadaan baik (tidak terkena air dan tidak terkoyak).


* Syarat Gambar

Background – Latar belakang gambar mesti bewarna putih. Warna selain putih tidak akan diterima.

Pakaian – Pemohon perlu memakai baju bewarna gelap dan menutupi dada dan bahu.

Tudung – Bagi yang memakai tudung, pastikan tudung berwarna gelap. Seelok-eloknya bewarna hitam dan muka hendaklah tidak tertutup.

Gambar mesti diambil di kedai gambar. Gambar polaroid atau gambar segera tidak diterima.

Jadi kena ikut spesifikasi yang di beri oleh pihak Imigresen untuk mengelak kelewatan pemprosesan atau pun kelewatan pengambilan passport. Gambar mengikut spesifikasi yang diberi adalah seperti berikut (sumber laman web rasmi Jabatan Imigresen Malaysia )






Untuk maklumat lanjut dan terkini, sila layari laman web rasmi Jabatan Imigresen Malaysia dengan KLIK DI PAUTAN INI.

~mat-drat~

No comments:

Post a Comment

Komen dan cadangan dari pembaca amat di alu-alukan.

Walau bagaimana pun Mat Drat mengambil sedikit masa untuk membalas komen atau sebarang pertanyaan.