Wednesday 21 December 2016

Tukar tiket Penerbangan MAS



Saya pernah 2 kali membuat pertukaran tiket penerbangan MAS

Kisah saya....












1. Kisah Tukar Tiket 1 : Trip ke Kuala Penyu - Sabah (2016)
Tukar tiket pergi balik.

Selepas tiket confirm ke Labuan terus saya maklumkan kepada adik saya melalui whatsapp  yang kami akan ke sana pagi-pagi esok.

Reaksi beberapa adik beradik saya yang lain agak terkejut kerana saya beli tiket ke Labuan.

Rupa-rupanya anak kecil adik saya itu telah berada di Hospital Likas Kota Kinabalu. Adoi.... tiket dah beli. Saya terlepas pandang messsage awal pagi yang mengatakan anak adik saya telah dipindahkan ke Hospital Likas. 

Nak beli tiket baru ke Kota Kinabalu memang takut tengok harga tiket. Nak redeem point, point Enrich pun tak cukup ... point yang tinggal pun dah tak banyak. Alternatifnya saya perlu tukar tiket dari Labuan ke Kota Kinabalu.

Terus call customer service MAS dan dimaklumkan :
- tiket ke Kota Kinabalu masih banyak
- saya tidak perlu top-up untuk tiket ke Kota Kinabalu kerana tiket ke Kota Kinabalu lebih murah
- saya hanya perlu bayar caj tukar tiket 

Caj tukar tiket yang dikenakan = RM 162 ( RM 81 X 2 orang ) bagi tiket pergi balik. 

Baca Catitan Perjalanan saya ke Kuala Penyu, Sabah DI SINI.




2. Kisah Tukar Tiket 2 : Trip ke Langkawi (2016)
Tukar tiket balik sahaja.

Tiket saya beli secara kumpulan pergi balik Kuala Lumpur - Langkawi
Saya perlu balik semula ke Kuala Lmpur awal sehari
Call customer service untuk tukar tiket, dan maklumat yang diberikan seperti berikut :

Caj tukar dikenakan RM 100. Memandangkan pada masa sama MAS sedang mengadakan Sales Tiket pada harga murah iaitu RM 98 sahaja sehala (All-In),   jadi saya beli tiket baru sahaja. (Jimat RM2... Hik hik hik)

Kira saya akan hanguskan tiket balik asal Langkawi ke Kuala Lumpur.


Untuk tiket berkumpulan, tiada masalah jika salah seorang batalkan atau tukar penerbangan.

Untuk tiket penerbangan pergi balik, saya dimaklumkan saya boleh batalkan tiket balik saya atau tukar dengan tiket ke destinasi lain atau abaikan sahaja.

Saya boleh abaikan sahaja memandangkan ia tiket "balik".

Jika tiket yang dibeli adalah tiket penerbangan pergi balik, jangan abaikan sesuka hati tiket "pergi" itu. Jika kita tidak batalkan dan kita tidak menaiki pesawat "pergi", kita akan menghadapi kesukaran untuk balik nanti. Ini perlu hubungi pihak MAS atau mana-mana Airline yang kita buat tempahan tiket. Lain airlines mungkin lain polisi.


No comments:

Post a Comment

Komen dan cadangan dari pembaca amat di alu-alukan.

Walau bagaimana pun Mat Drat mengambil sedikit masa untuk membalas komen atau sebarang pertanyaan.