Tuesday 1 March 2016

Jalan Jalan ke Gold Coast - Sea World ( Day 2 - )

.... sambungan dari Day 1...

Sea World Gold Coast

Day 2
Trip ke Gold Coast masuk hari ke dua... dan destinasi utama kami hari ini adalah Sea World.

Baucer tiket ke Sea World telah diberikan kepada kami oleh wakil AXN sewaktu check-in malam tadi. Semasa ambil tiket, kami ditawarkan untuk upgrade tiket kami kepada tiket kombo 3 in 1 dengan bayaran AUD 10 sahaja.

Pihak AXN hanya berikan tiket ke Sea World sahaja, jadi dengan top-up AUD 10, kami dapat tiket untuk masuk ke Sea World + Warner Bross Movie World + Wild Wet Water Park

Berbaloi sangat la kami upgrade tiket ni, dengan AUD 10 sahaja dapat tambahan 2 tiket taman tema.

Jika ingin beli dengan lebih jimat, boleh beli melalui groupon. Kadang-kadang ada promosi dengan harga AUD 89 sahaja. Tapi ingat, bila beli melalui groupon ni, kena print kupon dan bawa ke kaunter tiket untuk redeem tiket.

Sebelum bertolak kami bersarapan dahulu di apartment. Kawasan sekitar Main Beach ini memang tak banyak kedai, apatah lagi kedai makan halal. Jadi nak cari makan pagi-pagi buta agak sukar la. Tapi yang seronoknya di sini, suasana amat tenang.

Menu kami pagi ni adalah bubur segera Knorr yang dibawa dan dimakan bersama rendang daging dalam tin. Kami makan sekenyang yang boleh kerana agak khuatir untuk makan di dalam Sea World itu nanti. Hasil dari pembacaan, tak jumpa pula makanan halal di dalam Sea World. Disamping itu, kami juga bawa beberapa paket biskut dan coklat bar untuk alas perut sekiranya kelaparan nanti. Ikut peraturan tak boleh bawa masuk makanan ke dalam Sea World, tapi pandai-pandai la seludup masuk.

Sea World Gold Coast

Seawal jam 9.00 pagi, kami telah bersiap untuk ke Sea World. Kami cuba untuk sampai awal untuk elak dari perlu beratur panjang untuk masuk dan berebut-rebut dengan pengunjung lain di dalam Sea World.

Jarak dari De Ville Apartment hanya lebih kurang 3 km. Bas bernombor 705 tiba di hadapan Apartment kami tepat pada masanya dan jam 9.30 pagi kami sudah sampai di Seaworld. Bas tiba ikut jadual yang tertera, jadi tak perlu risau terlewat atau ketinggalan bas. Bas yang kami naiki cukup selesa (masih ada beberapa seat kosong). Bas-bas di sini sangatlah  "user friendly". Pertama kali naik bas disini, agak terkejut kerana setiap kali tiba di bus stop... bas akan "turun" sedikit untuk memudahkan penumpang OKU yang berkerusi roda atau pun penumpang dengan stroller bayi untuk menaiki bas. Disediakan juga ruang yang agak luas untuk diletakkan "stroller" di dalam bas.

Selepas 3 kali hentian, kami turun betul-betul di hadapan Sea World. Memang tak akan terlepas sebab, ini hentian terakhir bas ni. Walau pun sampai agak awal, sudah banyak kereta di parking lot. Pintu masuk juga sudah kelihatan pengunjung yang beratur. Nasib baik kami sudah ada baucer tiket, jadi kami hanya perllu ke lane "tiket online" untuk menukar kepada Pass VIP . Gambar kita diambil disitu juga dan terus di print di PASS VIP. Pass ni valid untuk setahun, tapi tidak boleh di pindah milik sebab muka kita memang dah terpampang di depan pass tu.

Harga Tiket Sea World Gold Coast

Harga tiket biasa Seaworld adalah AUD 79.

Kebiasannya pengunjung yang kalau ke Gold Coast, akan ke beberapa Theme Park yang terdapat di sini. Jadi untuk lebih jimat, beli tiket kombo daripada beli tiket satu-satu

• SeaWorld
  • Warner Bross Movie World
  • Wet’n’Wild Gold Coast
  • Paradise Country

Harga tiket kombo berharga AUD 109 (3 in 1)  atau AUD 119 (4 in 1) dan boleh masuk ke tempat tarikan di atas secara unlimited untuk tempoh setahun - bergantung kepada pakej yang kita pilih

Semasa di kaunter redeem tiket, kami tunjukkan kupon tiket (tidak perlu beratur kaunter tiket) dan pihak Seaworld keluarkan tiket kombo 3 in 1 kami. Untuk dapatkan pass kombo ini, kami perlu tunjukkan passport dan juga kena ambil gambar di situ. Detail nama dan no passport di print di pass kombo tu beserta gambar sekali, jadi orang lain tak boleh guna la tiket kombo kita. Tiket kombo ni boleh digunakan secara unlimited untuk tempoh setahun.

Untuk maklumat lanjut mengenai tiket kombo boleh klik link laman web rasmi mereka. http://themeparks.com.au/

TETAPI jika ingin beli dengan lebih jimat, boleh beli melalui groupon, lebih jimat. Kadang-kadang ada promosi dengan harga AUD 89 sahaja. Try la klik. Tapi ingat, kena print kupon groupon tu dan bawa ke kaunter tiket untuk redeem dan buat pass kombo.Harga Tiket AUD 79 seorang..

Sea World mula dibuka pada jam 9.30 pagi dan permainan "ride" mula beroperasi jam 10 pagi dan berakhir jam 5 ptg.

Makanan Halal di Sea World

Kami memang tidak membeli sebarang makanan di dalam Sea World kecuali soft drink sahaja. Aiskrim pun kami tak beli, sebab rasa agak was was walau pun ada baca di blog-blog ada yang seronok menikmati aiskrim di sana.

Surau di Sea World

Surau atau prayer room turut disediakan di dalam Sea World. Surau terletak di sebelah kiri selepas pintu masuk, berhampiran dengan station monorail dan juga Heli Pad. Heli pad ni kita tak boleh nampak dari laluan, tetapi kelihatan di dalam map, jadi kita boleh agak kedudukan surau/prayer room itu.

Show dan Ride di Sea World

Selain ride yang disediakan,  jangan lepaskan show-show yang disediakan. Untuk panduan, show-show yang ada ( jadual mungkin berubah), boleh juga semak di Sea World
  • Fish Detectives Sea Lion Show (10:15AM and 2:30PM)
  • Affinity Dolphin Show  (11:15AM and 3:30PM)
  • Jet Stunt Extreme (1:00PM and 4:15PM)
  • SpongeBob 3D (semak dilokasi - theatre)
  • Teenage Mutant Ninja Turtles – Turtle Power Show (11:00AM and 1:45PM)
  • Dora’s Best Friends Adventure Show (12:00PM and 3:15PM)
  • Ray Reef Feeding Session (10:45AM and 3:00PM)
  • Penguin Feeding Session (10:45AM and 3:00PM)

Kami di Sea World sehingga hampir jam 4.30 petang, iaitu hampir waktu ia ditutup, jadi kami sempat lihat semua show yang ada.

Satu masalah bila hendak balik, kedai souvenior di pintu keluar agak penuh. Pilihan lain adalah beli souvenior Seaworld di kedai-kedai di dalam Sewaorld semasa kita pusing-pusing di situ.

Harga souvenior seperti key-chain, fridge magnet dan lain-lain boleh dikatakan agak berpatutan.... masih boleh dibeli. Selain fridge magnet, kami juga beli 3 pasang tuala Seaworld di sini. Hanya AUD 10 sehelai.

Antara gambar dari lensa kamera kami di Seaworld....

Penguin - lebih kurang macam di Underwater Langkawi

Salah satu lokasi... dolphin cukup jinak.
Jangan lepaskan peluang mendekati dolphin yang manja ini.
Percutian ke Gold Coast Australia SEA WORLD
Show "Dora's Best Friend Adventure" menghiburkan.
Jangan lepaskan show ini kalau datang bersama anak-anak.

Mula-mula agak terkejut lihat mereka tinggalkan stroller macam ni je untuk lihat show Dora...
Kalau kat Malaysia, rasanya lepas show, lesap la kena rembat.
Percutian ke Gold Coast Australia SEA WORLD
Juga jangan lepaskan peluang menonton Dolphine Show

Peminat SponeBob jangan lepaskan peluang saksikan
SpongeBob Show - Parade geng-geng SpongeBob

Patrick Star!

Gambar dengan kartun berbikini tak pe kot... Sandy Cheek!

Nak basahkan baju.... main ni last2 sebelum balik

Percutian ke Gold Coast Australia SEA WORLD
Ride perahu yang me"rilek"kan....
Merilekskan diri.....
Jangan lepaskan aksi Jet Stunt Extreme -
Kami terlewat, terpaksa menonton permulaan dari cable car.
Jangan lepaskan aksi Jet Stunt Extreme

Jangan lepaskan aksi Jet Stunt Extreme -
Sempat juga menonton dari pentas yang disediakan

Shark Bay... ada package untuk menyelam bersama shark. Kalau berani

Bersambung di entry berikutnya
>> Trip Gold Coast : Day 2 - Makanan Halal di Surfer Paradise Dan Hotel Murah <<

~ mat-drat~

Booking.com

Lain-lain entry berkaitan trip kali ini;

Trip ke Gold Coast Australia : Day 1 - KL ke GC
Trip Gold Coast Day 2 - Sea World
Trip Gold Coast : Day 2 - Makanan Halal di Surfer Paradise Dan Hotel Murah
Trip Gold Coast : Day 3 - Warner Bros Movie World
Trip Gold Coast : Day 4 - Harbour Town
Trip Gold Coast : Itinerari 4D3N

1 comment:

Komen dan cadangan dari pembaca amat di alu-alukan.

Walau bagaimana pun Mat Drat mengambil sedikit masa untuk membalas komen atau sebarang pertanyaan.