Tuesday 1 March 2016

.... sambungan dari ....Day 3 - Warner Bros Movie World

Harbour Town. Signboard cukup besar, senang nampak

Shopping Barang Murah  di Harbour Town, Gold Coast Australia:  - Day 4

Hari ni adalah hari terakhir kami di Gold Coast dan flight kami ke Kuala Lumpur adalah pada jam 11.30 malam dari Brisbane Airport. Transport dari apartment ke Airport pula dah di arrangekan pada pukul 6.30 petang. Jadi kami hanya bercadang aktiviti free and easy sahaja hari ni sementara menunggu jam 6.30 petang.

Main Beach

Pagi ni kami bersiar-siar agak awal di pantai Main Beach ini. Seronok melihat kehidupan mereka yang awal-awal pagi beriadah sebelum memulakan kerja. Kebanyakan pejabat dan kedai di sini di buka jam 10 pagi, jadi banyak masa untuk mereka melakukan pelbagai aktiviti pagi.

Jalan pula tidak sibuk di area Main Beach ini, jadi mata pun tak serabut dengan hiruk pikuk kenderaan.

Terasa kehidupan mereka yang agak relax, tenang dan damai sahaja di sini....  seronok rasanya....

Matahari pagi mula menyinar...
Mentari merah di ufuk timur...

Daun-daun keguguran di Main Beach Park

Relaxxx dan santai kehidupan mereka.
Beriadah sebelum memulakan kerja

Southport Yatch Club

Dalam jam 9.00 pagi kami menunggu bas untuk ke Harbour Town. Sambil menunggu bas, kami sempat lagi snap beberapa keeping gambar dengan pemandangan yang agak menarik di sekitar Soutport Yatch Club ni, Hanya seberang jalan dari De Ville Apartment. Tak ada apa pun di sini, cuma tempat kapal-kapal layar berlabuh.

Tempat tunggu bas berhadapan dengan Southport Yart Club

Soutport Yatch Club Gold Coast
Tak ada pulak tuan punya kapal nak offer naik...

Sempat kami bersantai tengok kapal layar dan bot orang...

Harbour Town

Bas yang membawa kami tiba di Harbour Town dalam jam 10 pagi, dan kedai-kedai baru hendak di buka. Orang tak berapa ramai lagi, jadi agak seronok shopping waktu ni, selesa untuk kita memilih barangan.

Untuk makluman, kedai-kedai di sini akan ditutup sekitar jam 5 petang. Dan waktu tutup sebenarnya berubah-rubah mengikut musim. Pada waktu kami kesini, malam agak awal iaitu sekitar jam 6 petang, jadi pukul 5 sudah banyak kedai yang di tutup. Malam akan sangat sejuk dan tak ada orang nak menyopping waktu sejuk...

Macam biasa, masuk dari satu kedai ke satu kedai. Antara kedai / butik yang paling lama kami masuk adalah LEVI'S, ESPIRIT , FILA, dan NIKE.

Kami beli beberapa pasang seluar jeans Levi's , harga dalam range AUD 30 - AUD 40 sahaja sehelai. Kena lama memilih dan mencari sebab mereka tak keluarkan semua saiz dan semua jenis pada satu masa.

Di Espirit, beberapa pasang Jeans juga sempat kami sambar. Agak murah kalau di banding di Malaysia. Dan di FILA kami sambar seorang sepasang kasut sukan. Kasut yang kami beli pun yang murah-murah sahaja, dalam range AUD 30 - AUD 50.

Untuk yang nak beli perfume, ada satu kedai jual perfume di Harbour Town ni. Harga jauh lebih murah kalau beli di Airport. Di sini juga sempat la sambar sorang dua botol perfume.

Hasil tuaian hari ini

Solat / prayer room di Harbour Town

Solat di sini tiada masalah kerana surau di sediakan di tourist lounge.

Ala-ala macam JPO...

Restoran Halal di Harbour Town

Mengikut laman web goldcoastislam terdapat sebuah restoran halal di sini iaitu Real Adana Chargrill. Tapi kami tak jumpa walaupun dah pusing, akhirnya kami singgah di sebuah pasaraya dan beli roti sahaja dan makan bersama susu segar. Kebetulan sewaktu terkial-kial memilih makanan halal, ada seorang wanita Malaysia yang menetap di sini membantu saya... di tunjukkan mana yang halal. Dia pun faham bila kami terkial-kial nak pilih makanan.

Dalam pukul 3 petang kami meninggalkan Harbour Town selepas 4 jam lebih di sini.

Kami sampai di Apartment dalam jam 4 petang dan terus bersiap-siap packing barang untuk ke Airport. Jam 6 petang, van yang sama datang pickup kami untuk terus ke Airport. Kami sampai agak awal di Brisbane Airport, dalam pukul 7 malam.

Penerbangan pulang kami dari  Brisbane - Kuala Lumpur pada  jam 11.20 malam.