Sunday 12 June 2016

Tips nak dapatkan Tikets ‘Free Seats’ AirAsia - Tiket tambang murah




AirAsia kembali denga promosi 'free seat'. Jadi nak dapatkan 'free seat' yang kita inginkan sebenarnya ikut nasib juga. Ada kala destinasi yang kita nak, telah habis.... atau pun tarkh yang kita nak tidak ada lagi 'free seat' tersebut. Kita perlu berebut dengan beribu-ribu lagi orang di luar sana yang turut sama  mengejar tiket 'free seat'. 

Memburu tiket 'free seat' ini sebenarnya perlukan kesabaran. Selain perlu menunggu di 'waiting room', kita hanya diberi masa 10 minit setiap sessi untuk menyelesaikan pemilihan dan pembelian tiket kita. 

Jadi saya senaraikan 6 tips untuk memudahkan kita merebut tiket ‘Free Seats’ yang ditawarkan oleh AirAsia. Tips ini saya dapati di laman web AirAsia sendiri.

1. Daftar BIG Shot untuk mempercepatkan proses tempahan.


Biasa terjadi apabila dalam proses tempahan, penerbangan dah di pilih tetapi hadapi masalah apabila tiba di ‘stage’ pembayaran seperti kredit kad tidak dapat dicaj dan sebagainya. Frust ooo ..

Nak dapat balik turn untuk buat tempahan bila proses pembayaran tadi gagal, kena Queue dan ‘Search’ semula penerbangan yang kita nak tempah dan melalui semula stage ‘pembayaran’.


Bagi mereka yang mempunyai akaun BIG Shoot, ‘masalah’ pembayaran seperti ini dapat dikurangkan. Jadi hanya perlu login ke akaun dan pergi semula ke “Manage My Booking” untuk selesaikan pembayaran tanpa perlu ‘rebooking’ penerbangan.





 2. Guna browser yang ‘direkemenkan’


3 browser yang direkemenkan oleh AirAsia adalah Internet Explorer, Firefox dan Google Chrome. Kat luar tu banyak lagi browser-browser lain, tapi yang 3 ni di rekemenkan oleh AirAsia. Browser lain boleh guna cuma takut ada sesetengan function tak support dan akan melambatkan proses ‘booking’. Lambat bermakna kita akan terlepas tiket pilihan … yang rugi kita!

3. Rancang Perjalanan / Plan your trip in advance.


Ini penting. Jangan masa tengah ‘search’ tu baru nak fikir nak pergi mana… baru nak fikir nak pergi bila…. Yang lagi haru,  baru nak fikir nak pergi dengan siapa?
Sediakan 2-3 pilihan destinasi dan 2-3 tarikh penerbangan pilihan. Jadi masa tidak akan terbuang apabila dah dapat peluang untuk buat tempahan. Ingat kita ada 10 minit sahaja.


4. Cuba Mobile App ….Go mobile!


Bila kita cuba membuat tempahan di website, jangan ‘tension’ sangat bila asyik kena duduk kat “Waiting Room”. Kena ingat ye, bukan kita sahaja yang sedang mencuba dapatkan ttiket ‘Free Seats’ ni, beribu-ribu lemon lagi di luar sana termasuk dari luar negara juga.  
Jadi download app AirAsia di handphone dan cuba juga booking melalui mobile app. Try dua-dua, di website kita cuba, di mobile app pun kita cuba… di mobile app ni mungkin cerah sikit harapan nak dapat peluang untuk buat tempahan.

5.Tempah penerbangan dulu! Yang lain tambah kemudian. Secure your flights first. You can add on anytime!


Jangan buang masa nak fikir perlu ambil baggage allowance berapa kg…. nak pilih seat tepi tingkap ke kat tengah-tengah ke.... atau nak fikir  nak pilih menu makanan apa. Ini semua kita decide dan add-on kemudian. Yang penting penerbangan tu kita tempah dahulu.
  • Baggage allowance - 4 hours before flight
  • Pick A Seat            - 4 hours before flight
  • Pre-book Hot Meal  - 24 hours before flight 


Ini semua boleh di add-on di Manage My Booking.


6. Ingat Perkara Penting Ini !!!

  • Anda hanya ada 10 minit di page ‘Search” dan ‘Search Flight’. Lebih sahaja masa, anda akan di redirectkan ke ‘Waiting Room’ semula…. Tunggula semula kat situ.
  • Elakkan buka ‘multiple tabs’ dengan menggunakan browser yang sama. Anda akan hadapi masalah apabila untuk membuat pembayaran ataupun mungkin nanti tarikh penerbangan berbeza. Ye la, setiap ‘tab’ mesti kita cuba lain-lain tarikh… nanti masa pembayaran, computer pun boleh tersalah pick-up tarikh yang kita nak. Haru ooooo…
  • Pastikan “disable’ pop-up blockers untuk pastikan proses pembayaran lancar
  • Anda akan diridirectkan ke Waiting Room apabila anda memerlukan masa yang lama (lebih 10 minit la tu). Jadi, jangan ‘refresh’ browser ….untuk elak anda dikira ‘orang baru’ di ‘Waiting Room’ tu


Akhir kalam… selamat membuat tempahan  dan selamat bercuti. Tak kisahlah… Cuti-Cuti Malaysia atau Cuti-Cuti  luar Malaysia

~mat-drat~


No comments:

Post a Comment

Komen dan cadangan dari pembaca amat di alu-alukan.

Walau bagaimana pun Mat Drat mengambil sedikit masa untuk membalas komen atau sebarang pertanyaan.