Saturday 13 June 2020

Arab Saudi Pertimbang Tangguh Ibadah Haji



Arab Saudi Pertimbang Tangguh Ibadah Haji

Malaysia Tangguh Hantar Jemaah Haji

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri telah umumkan pendirian kerajaan Malaysia mengenai ibadah haji pada tahun ini di mana Malaysia akan menangguhkan penghantaran semua untuk  menunaikan ibadah haji.

Arab Saudi tangguh Ibadah Haji...??

Satu laporan dari Financial Times, Arab Saudi sedang mempertimbangkan untuk membatalkan ibadah haji tahunan tahun ini kerana wabak coronavirus.

Haji, adalah ibadah wajib bagi semua umat Islam (yang berkemampuan)  melakukan perjalanan menjalankan semua rukun haji di Makkah. 

Ibadah Haji ini juga adalah satu perhimpunan keagamaan terbesar di dunia, di mana hampir sekitar 2 juta orang berkumpul pada satu masa.

Ibadah Haji tahun ini dijangka akan berlaku pada 29 Julai - 4 Ogos, di mana pada tarikh ini semua umat Islam akan berada di Makkah.

Kita harus ingat, kebanyakkan jemaah Haji juga biasanya akan di 3 bandar utama iaitu Makkah, Madinah dan Jeddah (airport) dan purata mereka akan berada di Arab Saudi adalah melebihi 2 minggu.

Jemaah Haji dari Malaysia (pakej Muhassasah) puratanya pula akan berada sebulan di sana.

Setelah penangguhan acara besar lain seperti Olimpik Tokyo 2020, adakah Arab Saudi akan turut membatalkan haji tahun ini untuk membantu mengekang penyebaran koronavirus, akan kita tahu dalam minggu ini.


Financial Time menyatakan
......Officials are considering different scenarios and a “decision will be made within one week,” a senior official from the Saudi Ministry of Hajj and Umrah ministry told the newspaper. ......


Awal April tempoh hari, Kerajaan Arab Saudi juga telah menasihatkan supaya umat Islam membuat penangguhan persedian Ibadah Haji


Status Statistik Coronavirus di Arab Saudi 

Arab Saudi sebenarnya sedang terkesan dengan peningkatan semula secara mendadak kes Covid-19 selepas mereka melonggarkan sedikit 'lockdown' di sana. 

31 May lalu, kerajaan Arab Saudi telah membenarkan semula solat berjemaah di Masjid, domestik travelling dibenarkan semula dan sektor ekonomi banyak yang dibuka kembali. 

Kurang 2 minggu selepas itu, kes meninggkat semula dan kerajaan Arab Saudi terpaksa mengetatkan kembali perintah Lockdown di Jeddah.

Riyadh merupakan bandar yang paling teruk terkesan dengan bilangan kes tertinggi di sana. Manakala Jeddah ke-2, Makkah ke3 dan Madinah ke 4 bilangan kes tertinggi di sana.


Kesan Ekonomi Penangguhan Ibadah Haji kepada Arab Saudi 

Ibadah Haji juga merupakan satu sumber pendapatan kepada kerajaan Arab Saudi dan juga kepada sektor ekonomi di sana. Penangguhan ibadah haji ini pasti akan turut memberi kesan kepada peniaga-peniaga di sana dan juga kepada kerajaan Arab Saudi itu sendiri.

Mereka juga sudah terkesan dengan penangguhan Ibadah Umrah, kemudia kejatuhan harga minyak yang mendadak bulan lalu. Jadi penangguhan ibadah haji ini juga pasti akan menambahkan lagi kesan kepada perniagaan dan ekonomi mereka di sana.




~Mat-Drat ~

Kalau rasa bermanafaat, boleh share. ðŸ‘‡ðŸ‘‡ðŸ‘‡

Share link ke Whatsapp, nanti nak refer semula senang. !! 

Ibadah Haji Tangguh : Maysia Tangguh Ibadah Haji 1441 ke Tahun Hadapan



Tabung Haji Arab Saudi Malaysia Tangguh Ibadah Haji 1441 ke Tahun Hadapan
Add caption


3 hari lepas kerajaan memaklumkan bahawa ibadah Haji untuk semua rakyat Malaysia bagi musim tahun ini (1441 Hjirah) ditangguhkan.

Kira Ibadah Haji batal untuk semua pakej sama ada yang pergi dengan Tabung Haji atau pihak swasta lain. 

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, keputusan itu dicapai berdasarkan kepada taklimat Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Lembaga Tabung Haji (TH), serta perbincangan ahli-ahli Mesyuarat Jawatankuasa Muzakarah Khas Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang telah bersidang pada 9 Jun 2020.

Datuk Seri Dr Zulkifli turut berkata, perkara itu telah pun mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, dan telah disampaikan kepada Kerajaan Arab Saudi.

Pasti berita dan keputusan kerajaan ini agak berat diterima oleh sesetengah kita tetapi Mat Drat percaya inilah keputusan terbaik setakat hari ini.


Keselamatan nyawa adalah lebih utama buat masa ini dan Arab Saudi juga masih belum memberikan kata putus sama ada Ibada Haji 1441 akan diteruskan atau tidak.

👉👉
 

Bakal haji yang telah terpilih sebelum ini, perlu banyak bersabar dan redha dengan keputusan ini. 

TH juga telah mengeluarkan kenyataan rasmi dan solat lazim (FAQ) berkaitan urusan penangguhan ibadat haji bagi Musim Haji 1441H ini. Sudah pasti mereka yang terlibat dengan penangguhan ini akan ditawarkan tempat pada tahun hadapan. 

Sama sama lah kita berdoa semoga pandemic covid19 ini segera berakhir, bukan sahaja di Malaysia, malahan di Arab Saudi dan sekuruh dunia juga. 

Berakhirnya pandemic ini nanti, maka kita dapatlah lihat kembali 2 masjid utama iaitu Masjidil Haram di Makkah dan Masjidil  Nabawi di Madinah dibuka semula

Sebelum ini,  pada Mac lalu telah kerajaan Arab Saudi telah mengumumkan penangguhan ibadah umrah. Sehingga kini, penangguhan ibadah umrah turut masih berkut kuasa.

Kita boleh lihat, sejak 3 bulan yang lalu suasana Mataf di Masjidil Haram adalah lengang. Selama ini, boleh dikatakan manusia tidak pernah berhenti tawaf mengelilingi Kaabah 24 jam sehari, tanpa henti. 

👉👉  Arab Saudi Tangguh Ibadah Umrah


Datuk Seri Dr Zulkifli juga berkata, beliau juga telah bertemu dengan Duta Arab Saudi ke Malaysia semalam bagi menyerahkan surat rasmi penangguhan ibadat haji bagi Malaysia, untuk disampaikan kepada Dr Mohammed Saleh bin Taher Banten selaku Menteri Haji dan Umrah Kerajaan Arab Saudi.

Selain Malaysia, antara negara-negara lain yang turut menangguhkan penghantaran jemaah Haji mereka pada tahun ini adalah Indonesia, Singapura, Kemboja, Thailand dan Brunei.


👉👉 Indonesia Tangguh Ibadah Haji


Sekali lagi, marilah kita sama sama berdoa semoga pandemic covid19 ini segera berakhir di seluruh dunia. Berakhir pandemic ini, daptlah kita kembali beribadah di Masjid dan dapatlah umat Islam menunaikan kembali ibadah Umrah dan Haji.



~Mat-Drat ~

Kalau rasa bermanafaat, boleh share. ðŸ‘‡ðŸ‘‡ðŸ‘‡

Share link ke Whatsapp, nanti nak refer semula senang. !! 





Berjaya Tioman Resort Di Tutup


Berjaya Tioman Resort Tutup Close


Berjaya Tioman Resort Tutup

Berjaya Tioman Resort akan mulai di tutup pada 16 Jun 2020 ini.  Resort yang berusia 50 tahun ini, sebenarnya turut terkesan dengan Pandemic Covid 19 yang melanda dunia dan juga Malaysia.

Semua tahu yang Covid 19 ni betul-betul memberi impak kepada Tourism Industry, bukan shj kat Malaysia malahan seluruh dunia.

Tahun ni pun, semua resort dan hotel dah macam tak dapat beroperasi sepenuhnya, dengan SOP PKP yang perlu dipatuhi dan juga 'sentimen' kaki traveller / pelancong itu sendiri. 

Resort ni pasti turut terkesan lagi-lagi ia memang banyak juga terima pelancong dari luar negara, terutama Singapore, Jepun dan China. (Pemerhatian sewaktu trip saya hari tu).

Dan pihak management ambil keputusan untuk tutup resort ni untuk Major Renovation, dah alang-alang tak dapat beroperasi sepenuhnya dan pelancong yang semakin berkurangan. Ye la, usia resort ni pun dah lebih 50 tahun. 

Kenangan

Yang pernah ke Pulau Tioman, terutama yang menginap di resort ni pasti akan teringat keindahan pantainya dan kedamaian suasana di sini. 

Gambar2 kenangan di sini, sewaktu Mat Drat ber'kampung' 4H3M di sini setahun lalu pasti akan terpahat di memori selamanya. 

Mana tidaknya, bagi Mat Drat pengalaman bercuti di sini cukup indah... antaranya
 
.. Resort yang sangat tenang. Sangat tenang.
.. Sunset yang sangat indah ketika mentari mulai terbenam dengan pemandangan Pulau Rengis. 
.. Berbasikal mengelilingi resort ni pun cukup relaxxx, boleh jumpa kubur lama di dalam kawasan resort ni. he he he.. Respek la, mereka tak alihkan pun kubur lama ni. 
.. Jika siang dah tenang, malam pasti lagi tenang. Kebetulan waktu tu bulan terang dan 'bulan penuh' Memang cantik... Mat Drat dah jadi macam Pungguk Rindukan Bulan, hampir 2 jam melihat keindahan bulan penuh malam tu, sorang-sorang je tepi pantai.
.. Aktiviti snorkeling pun memang best. Sangat2 best trip yang disediakan oleh resort ni hari tu. Best dari pengalaman Mat Drat di Pulau Perhentian dan Pulau Pangkor . Best sebab dapat lihat hidupan laut dan coral yang sangat cantik.

Baru je berangan-angan nak repeat ke sini untuk trip local tahun ni, tapi tak ada rezeki. Takpe, kita tunggu Berjaya Tioman Resort - Malaysia dengan wajah baru.

SUASANA RESORT






SUNSET










PUNGGUK RINDUKAN BULAN









SNORKELING































Jaga Staff

4H3M trip hari tu, nampak singkat tapi cukup Mat Drat 'respek' dengan resort ni sebab dari pemerhatian hari tu Mat Drat nampak macam mereka jaga betul-betul staff mereka.
... ramai penduduk tempatan (Penduduk Pulau Tioman) yang bekerja di sini. Lama bekerja, maknanya seronok la tu kan bekerja...
... Dah jadi macam satu perkampungan, kawasan penginapan pekerja mereka di sini. Seronok bila petang dapat tengok anak-anak (rasanya sebilangan besar anak-anak staf) bermain bolah di padang di resort ni.

Oh ye, Mat Drat di sambut oleh orang tempatan sewaktu tiba di Jetty, dia lah yang bawa kami denga ke resort dengan coster, di pondok guard juga orang tempatan yang tunggu. Safety officer (pangkat pakcik dah rasanya), yang bagi briefing keselamatan sewaktu kami tiba juga macam orang sini. Dan tekong bot yang bawa trip snorkeling juga orang tempatan. Jadi banyak jasa resort ni kepada penduduk Pulau Tioman rasanya.

Jadi Mat Drat tak hairan bila mereka umumkan di FB officaial mereka, yang pihak management akan berikan pampasan sewajarnya kepada mereka (staff) yang terkesan. Dan mereka akan turut ditawarkan peluang untuk new employment nanti apabila kerj-kerja ubahsuai selesai.

Sebenarnya banyak juga kisah Mat Drat dapat masa berbual dengan tekong bot yang bawa kami untuk trip snorkeling hari tu. Macam-macam kisah, bukan pasal resort ni je, pasal Pulau Tioman juga.

Sebab tu kalau travel atau bercuti ke mana mana, Mat Drat seronok bergaul dan 


Pengalaman setahun lalu menginap di sini, di Berjaya Tioman Beach, Golf & Spa Resort, ni memang sangat-sangat seronok... 

Mat Drat kongsikan sebahagian gambar kenangan dan juga link blog entry... 
(mana tahu ada yang pan nak ke Pulau Tioman, boleh la baca)





~Mat-Drat ~

Kalau rasa bermanafaat, boleh share. ðŸ‘‡ðŸ‘‡ðŸ‘‡

Share link ke Whatsapp, nanti nak refer semula senang. !!