Wednesday 30 May 2018

Hutan Lipur Sungai Sedim, Kulim Kedah

Hutan Lipur Sungai Sedim, Kulim Kedah

Hutan Lipur Sungai Sedim berada didalam kawasan Hutan Simpan Gunung Inas yang mempunyai jenis Hutan Dipterokarp Pamah. Terdapat pokok hutan seperti Meranti seraya, Meranti tembaga, Meranti melantai, Kulim, Terap, Keledang dan Bintangor boleh didapati di sini.

Sungai Sedim yang mengalir sepanjang 15 km yang berarus deras serta mempunyai beberapa buah jeram sesuai untuk aktiviti lasak berkayak. Antara 8 anak sungai yang mengalir sepanjang Sungai Sedim adalah Sungai Reyau, Sungai Merbok, Sungai tebuan, Sungai Karangan, Sungai Terona, Sungai Bekui, Sungai Bikan dan Sungai Buloh.

Hutan lipur ini sinonim sebagai tapak perkelahan Di Raja Kedah. Di sini juga kerap berlangsungnya pertandingan kayak arus deras diperingkat antarabangsa.

Lawatan ini dianjurkan oleh Fakulti Hospitaliti, Pelancongan dan Kesejahteraan (FHPK) dari Universiti Malaysia Kelantan (UMK) selama 3 hari 2 malam. Seramai 40 orang pelajar diiringi oleh 2 orang pensyarah daripada Fakulti Hospitaliti, Pelancongan dan Kesejahteraan (FHPK) yang mengikuti lawatan ini. Tujuan lawatan ini adalah untuk melengkapkan tugasan berkaitan “Pengurusan Senggang dan Rekreasi”.






HUTAN LIPUR SUNGAI SEDIM, KULIM, KEDAH

Pada jam 5.30 pagi, kami bertolak ke destinasi yang dituju dengan menaiki bas yang disediakan oleh pihak universiti. Perjalanan untuk sampai ke destinasi yang dituju mengambil masa 8 jam.
Pada pukul 2 petang, kami tiba di Hutan Lipur Sungai Sedim. Kami perlu berjalan kaki menyusuri Sungai Sedim kerana bas tidak dapat menghantar kami terus ke kawasan penginapan kami di Tree Top Walk.  Ini kerana dahan-dahan pokok disepanjang jalan berturap akan merosakkan bas.

Disana, kami mengadakan sesi “ice breaking” yang dikendalikan oleh Encik Azman selaku coach kami selama kami berada disana. Setelah itu, kami memasang khemah di tapak perkhemahan yang disediakan. Pada waktu petang, kami mengikuti taklimat “Basic First Aid” sebagai langkah berjaga-jaga sebelum kami melakukan aktiviti lasak.




Pada malam hari, kami bermain satu permainan untuk menguji kepekaan dan leadership kami. Setelah itu, kami meneruskan aktiviti “night walk” di trek yang disediakan. Disinilah peranan ketua selaku yang berjalan dihadapan sekali untuk memberitahu halangan yang berada dihadapan. Kepekaan ahli kumpulan dan peranan leadership amat penting selain dari kerjasama yang kuat untuk menempuh halangan denai-denai hutan.


Hutan Lipur Sungai Sedim, Kulim Kedah




Pada keesokkan harinya, kami melakukan aktiviti “jungle trekking” di Gunung Bintang. Kami dibekalkan dengan peralatan memasak dan bahan-bahan mentah seperti sayur, sardin, beras, garam, gula dan telur untuk dimasak di sana sebagai makanan tengahari kami. Perjalanan kami untuk kesana mengambil masa kira-kira 45 minit. Kami disambut oleh pacat- pacat yang dahagakan darah kami. Sepanjang perjalanan, kami menikmati permandangan hutan yang kaya dengan pelbagai jenis flora dan fauna.

Apabila kami tiba di destinasi, kami terpegun dengan keindahan air terjun di Gunung Bintang. Airnya sungguh jernih sehingga dasar sungainya kelihatan. Kami dipecahkan kepada beberapa kumpulan untuk memudahkan kami bergilir-gilir melakukan aktivit water abseiling dan juga memasak. Aktiviti memasak sangat memerlukan kesabaran kerana kami perlu memasak menggunakan cara tradisional. kami perlu mencari kayu-kayu hutan untuk dijadikan bahan bakar. Selesah aktiviti memasak, kami menjalankan aktivit water abseiling. Aktiviti ini sangat ekstrem dan mencabar kerana memerlukan kekuatan mental dan fizikal. Berkat tunjuk ajar trainer disana, tiada seorang pon yang cedera.


Pada malam hari, kami melakukan aktivit BBQ yang dikendalikan oleh para pelajar dan juga pensyarah. Kami juga mengambil kesempatan menemurah En. Azman untuk mendapatkan maklumat bagi melengkapkan tugasan kami. Aktivit BBQ selesai pada pukul 12 tengah malam.


Pada 8/4/2018, setelah selesai bersarapan, kami semua diarahkan berkumpul untuk mendengar taklimat mengenai aktiviti yang bakal dijalankan pada pagi itu. Aktiviti yang kami jalankan pada pagi itu ialah ‘water tubing’ dan berjalan di atas Tree Top Walk. Kami diterangkan cara-cara mengendalikan tiub seperti cara-cara kayuhan, cara menstabilkan tiub dan cara berpegang pada tiub jika terjatuh. Oleh kerana terdapat dua aktiviti yang perlu dijalankan serentak, kumpulan kami memilih untuk menjalankan aktiviti water tubing dahulu.


Seterusnya. Untuk pertama kalinya kami mencuba aktiviti water tubing. Pada permulaannya kami menempuhi cabaran dengan air yang sederhana deras dan likuan kecil dengan pelampung yang disediakan pihak resort sedim. Kemudiannya aliran sungai semakin deras dan mencabar. Pelbagai halangan seperti batuan dan ranting kayu di sekitar sungai menjadikan aktiviti ini lebih menarik kepada kami. Setibanya di penamat kami dibantu oleh para jurulatih untuk ke tebing sungai dan akhirnya kami berjaya menamatkan cabaran dengan menggunakan kekuatan mental dan fizikal kami..

Selain itu, kami juga diberi kesempatan untuk merasai pengalaman berharga untuk berjalan di atas “ Tree Top Walk “ sebagai aktiviti terakhir kami sebelum pulang ke Kelantan Darul Naim. Untuk pengetahuan semua “ Tree Top Walk “ merupakan jejantas besi yang terpanjang di dunia bagi kategori buatan manusia dan mempunyai laluan kanopi sepanjang 1.5 km. Apabila berjalan di atas sana, kami dapat melihat pelbagai jenis spesis flora dan fauna sekitar Hutan Lipur Sedim dan terdapat juram yang besar yang menjadi tarikan di sana.


Hutan Lipur Sungai Sedim, Kulim Kedah



Akhir kata, kami mengucapkan setinggi penghargaan kepada semua yang terlibat dalam menjalankan lawatan ke Hutan Lipur Sedim, Kedah terutamanya kepada fakulti, pensyarah, rakan-rakan dan fasilitator aktiviti rekreasi. Selama 3 hari 2 malam di Hutan Lipur Sedim, kami telah belajar pelbagai ilmu tentang pelancongan rekreasi dan ekopelancongan di Malaysia. Di samping itu, kami juga dapat mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan di kalangan kami dalam Fakulti Hospitaliti, Pelancongan dan Kesejahteraan UMK.

Kami pelajar tahun 3 kos pelancongan berharap aktiviti baik yang dianjurkan oleh fakulti dapat dikekalkan untuk adik-adik kami bagi memberi peluang kepada mereka merasai keunikan industri pelancongan di Malaysia. Diharap Hutan Lipur Sedim dapat mengekalkan keistimewaan mereka dan mampu bersaing di peringkat yang lebih tinggi.


" Better Tourism With Our University "

- JAZLI -



Nota :

Artikel di atas adalah perkongsian sekumpulan pelajar Tahun 3 yang menuntut di Jurusan Pelancongan di Fakulti Hospitaliti, Pelancongan & Kesejahteraan Universiti Malaysia Kelantan. Bagi menyiapkan tugasan yang diberikan, mereka dikehendaki membuat perkongsian di media sosial (blog) setelah mereka membuat lawatan ke destinasi ekopelancongan dan rekreasi yang dipilih.


Mereka telah memilih Hutan Lipur Sedim, Kedah dan telah melakukan lawatan pada 6-8 April yang lalu.

~Mat Drat~

Friday 25 May 2018

TIPS DAPATKAN FREE SEAT AIRASIA



Saya nak kongsi sikit tips nak dapat tiket FREESEATS ni.

PROMO FREE SEAT AirAsia KEMBALI.😃
Air Asia menawarkan 5 juta seat percuma sempena ia dah melepasi #halfabillion guest,.
Setengah BILLION ye, bukan setengah JUTA!! #halfabillion

5 JUTA seats tu banyak, TAPI nak dapat tu kena la rajin sikit mencari dan kena la guna 'teknik' tertentu.

Yang nak cari free seats ni, boleh la guna teknik (tips) saya ni. Harap-harap ada yang berjaya.

1. Pilih Waktu Off-Peak👌
Nak dapat FREE SEATS waktu cuti sekolah atau public holiday tu memang sangat susah. Mungkin FREE SEATS yang ditawarkan pun tak banyak, jika ada pun awal-awal lagi dah disambar orang lain. Jadi plan la bercuti SELAIN CUTI SEKOLAH atau SELAIN PUBLIC HOLIDAY. Jadi mereka yang bujang atau yang masih tiada anak bersekolah, cari la tarikh off-peak ni. Cuba la, mesti boleh jumpa FREE SEATS yang ditawarkan.

2. Minimakan 'Guest' 👌
FREESEATS ni ada limit utk setiap flight. Mungkin waktu kita cari tu, tarikh yang kita nak tinggal berapa seats sahaja.

Jika flight yang kita nak tu hanya tinggal 4 FREESEATS sahaja tapi kita nak travel 6 orang. Mesti semua (6 orang) tak akan dapat FREESEATS tu.

Apa yang biasa saya buat, saya pecahkan bilangan guest kepada 2 kumpulan kecil untuk buat booking berasingan. Jika tadi kita try cari FREESEATS untuk 6 orang tak dapat (sbb ada 4 je FREESEATS), bila kurangkan ahli kumpulan dapat 4 FREESEATS. Dan saya  bookingkan dulu 4 orang pertama untuk dapat FREESEATS tu, dan baki 2 orang saya beli tiket dengan harga yang di’offer’. Jadi.dapatlah kita  travel pada tarikh dan masa yang kita pilih pada kos yang murah walau pun tak dapat semua FREESEATS

3. Booking Awal 👌
Promo ni dah start 21.05.2018 hari tu lagi, patutnya yang nak merebut FREESEATS ni kena tempeh awal-awal. Tapi yang masih belum, masih boleh mencari FREESEATS yang ada. Orang kata Better Late Than Never.

4. Senangkan Proses Booking 👌
Nak cepatkan proses booking ( untuk elak time-out), elok kita log-in dan masukkan maklumat mereka-mereka yang akan terbang bersama kita (ahli keluarga atau sahabat).

Bila dah jumpa FREESEATS, untuk next steps kita perlu klik je nama penumpang (guest). Kan cepat, tak ada la masa tu baru nak key-in satu-satu nama penumpang. Kena macam saya yang biasa tempah 8 tiket, memang ‘masak’lah nak key-in satu-satu nama tiap kali nak beli tiket.

5. Sediakan Beberapa Pilihan Destinasi dan tarikh. 👌
Jangan masa nak cari FREESETAS tu baru nak fikir destinasi dan tarikh. Plan awal-awal dan buat 2-3 pilihan.

PENING atau tak tahu nak pergi mana?? 😏

Boleh tengok gambar-gambar yang saya kongsikan, ni semua antara destinasi yang saya dah sampai dan AirAsia menawarkan penerbangan terus dari Kuala Lumpur.







Nak bercuti “CUTI-CUTI MALAYSIA”, boleh intai-intai tiket ke Langkawi, Kuching atau pun Kota Kinabalu. Nak jauh sikit, boleh intai-intai tiket ke Bangkok, Pattaya atau Bandung. Nak lagi jauh, cuba pula ke Gold Coast, Seoul atau Busan. Ini semua contoh… Saya cadangkan je..

Nak tips bercuti ke salah satu tempat ni, google je… tak pun singgah blog saya www.mat-drat.blogspot.com, semua tempat ni saya dah share pengalaman percutian saya.

DESTINASI saya yang saya rebut dalam promosi sekarang ni…. Saya rahsiakan dulu, tapi tak dekat dan tak berapa jauh. Penerbangan ambil masa 5 jam 30 minit je. Boleh la agak-agak kemana saya akan bercuti nanti… 😄🤭

Saya pernah share di blog dulu, cara nak rebut FREESEATS ni, boleh la jug baca di http://mat-drat.blogspot.my/2016/06/tips-nak-dapatkan-tikets-free-seats.html

DAN INGAT….👇👇

Booking hanya boleh dibuat/ditempah dari 21 to 27 May 2018 di website  AirAsia www.airasia.com dan

Travel period adalah dari 1 November 2018 to 13 August 2019.

 #AirAsiaFreeSeats #halfabillion #AABC #MATDRATBLOGGER

Monday 7 May 2018

Tiket Murah USS Universal Studio Singapore 2018

Tiket Murah USS Universal Studio Singapore 2018



Kali ni Mat Drat nak share sikit tips beli tiket USS Universal Studio Singapore dengan harga murah.

Nak murah, biasanya orang akan beli online. 

Kalau nak beli online, boleh beli terus di Laman web USS atau pun melalui beberapa laman web 3rd party yang menjadi ejen seperti  👉👉 KLOOK


Mat Drat kalau bercuti tak kira oversea atau local, kebanyakan tiket entrance untuk tempat yg nak dilawati, Mat Drat beli secara online dilaman web KLOOK ni.



Beli online dan bila sampai di kaunter hanya tunjuk printed voucher atau hp. Ada tempat boleh masuk terus  dan ada tempat perlu redeem tiket dahulu. Di USS Singapore ni ada kaunter / gate khas untuk pemegang tiket KLOOK. mUDAH LA SIKIT.


Harga Published Rate Laman Web USS


Harga tiket (published rate) untuk masuk ke USS mengikut laman web UNIVERSAL STUDIO SINGAPORE adalah:
  • Dewasa (13-59 tahun) = SGD 76 
  • Kanak Kanak (4 12 tahun) = SGD 56
  • Veteran (60 tahun ke atas) = SGD 38
  • Universal Studios Singapore™ - Express Pass = SGD 70  50
Express Pass

  • Express Pass ni pass yang bolehkan kita 'naik' ride tertentu dengan express tanpa beratur panjang.
  • Tiket biasa kena beratur, kalau ada Express Pass ni tak perlu beratur ataupun dapat express lane.
  • Jangan beli express pass tapi tak beli tiket pulak ye.
  • Pengalaman Mat Drat, tak ada Express Pass ni boleh je, cuma kena banyak bersabar beraturrrrr panjangggg untuk ride tertentu.


Tiket Annual Pass
Kalau yang rasa akan selalu ke USS tu boleh lah ambil tiket annual pass yang dijual pada harga /;
  • Adult (Age 13-59) - SGD 318
  • Child (Age 4-12) - SGD 288
  • Senior (Age 60 and above) - SGD 288
Boleh semak dan boleh beli di laman web USS 


Harga Diskaun di KLOOK

Satu option untuk tiket murah adalah di KLOOK.

Memang tak banyak beza, SGD 4 je (SGD 76 - SGD72), tapi convert dengan RM dah lebih RM 10. Dan kalau beli tiket untuk family yang agak ramai...banyak  juga jimat tu.


Harga tiket USS di KLOOK pula adalah  
  • Dewasa (13-59 tahun)        = SGD 76  SGD 72
  • Kanak Kanak (4 12 tahun)   = SGD 56  SGD 53
  • Veteran (60 tahun ke atas)  = SGD 38

Kupon Diskaun Klook 
Nak lagi jimat, beli di KLOOK dan guna kupon diskaun. Dah dapat harga murah, dapat diskaun lagi.  Memang untung.

Mat Drat akan share dari masa ke semasa kupon diskaun KLOOK yg terkini di link ini
👉👉 KUPON DISKAUN KLOOK  👈👈



Dapat Kredit KLOOK
Lagi satu, bila beli di KLOOK ni kita akan dapat kredit dan kredit tu boleh guna untuk offset dengan next purchase. 

Kredit ni boleh guna untuk next purchase untuk mana-mana pembelian, tak semestinya utk destinasi sama.

Boleh klik link KLOOK di bawah untuk dapatkan tiket USS murah 


Klook.com




Ramai juga yang pm Tanya pasal beli tiket KLOOK ni.

Ini Mat Drat screenshoot kan (bertarikh 23.08.2018)
- dah lebih 940,000 yg beli melalui KLOOK
- beli terus confirm
- tiket (baucer) kita 'open date'
- boleh masuk terus dengan baucer (mobile or printed)



Cara Pembelian di KLOOK

1. Pembelian akan di caj dalam SGD. Bayar guna kredit card/ debit card.
2. Dah beli USS ni tak boleh cancel.
3. Tiket adalah open date (tapi lihat term - ada tarikh validity)

4. Selesai pembelian, kita akan terima confirmation email dan baucer serta merta.
5. Check folder SPAM kalau tak terima email
6. Print baucer dan tunjukkan printer baucer untuk masuk atau install app KLOOK di mobile phone dan tunjukkan baucer di app handphone.

* Mat Drat lebih suka gunakan printed baucer sebab boleh print 2-3 keping dan tak perlu risau bateri hp habis waktu nak masuk ke USS.



Tips Masuk USS
Ni Mat Drat nak share sikit mengenai tips kalau nak masuk ke USS.
  1. Datang Awal ke USS. Paling kurang 30 minit sebelum dibuka. Biasa orang ramai sudah Q sebelum ia di buka. 
  2. Datang awal, boleh bergambar dahulu di hadapan trademark USS - Globe Universal Studio. Di sini memang ramai orang nak bergambar.
  3. USS akan crowded apabila Public Holiday atau pun musim cuti sekolah lagi-lagi kalau bertembung cuti sekolah Malaysia dan Cuti Sekolah Singapore.
  4. Makanan dan minuman luar tak boleh bawa masuk. Di dalam banyak menjual makanan dan minuman. Ada beberapa restoran makanan halal di sini. Rujuk pamplete map USS ni, cukup senang mencari restoran halal.
  5. Surau juga ada disediakan di sini, jangan risau.



Fast food ada... antara halal food yang disediakan di sini


7. Kalau orang terlalu ramai, boleh beli Express Pass. 
8. Lihat jadual show " jangan terlepas" terutama Magical Hollywood Dream Parade dan juga Pertunjukan Bunga Api Lake Hollywood Spectacular. Tak semua hari ada pertunjukkan ni, jadi semak jadual di laman web kalau nak tengok. Datang pilih hari yang ada pertunjukkan.

https://www.rwsentosa.com/en/attractions/universal-studios-singapore/plan-your-visit

9. Pertunjukkan stunt juga jangan lupa tonton, sangat menghiburkan.



~Mat-Drat ~

Kalau rasa bermanafaat, boleh share. 👇👇👇