Saturday 28 October 2017

Gua Kelam, Perlis - Suasana Kelam tapi mengasyikkan

  • Gua Kelam Perlis


Sessi jalan n makan cuti sekolah baru-baru ini, kami tuju ke utara tanah air. Selepas pusing Pulau Pinang, terlintas untuk lajak ke utara.

Dari Pulau Pinang kami ke Padang Besar. Dan apabila pulang dari Padang Besar, kami dicadangkan singgah di Gua Kelam. Kata abang saya, dah alang-alang sampai, singgah la sini Gua Kelam. Entah bila lagi nak sampai ke Perlis ni.






  • Gua Kelam terletak di daerah Kaki Bukit, Perlis. 
  • Jalan ke sini agak sunyi dan tidak sibuk.
  • Dari Padang Besar, mengambil masa hampir 20 minit sahaja. Jarak pun hanya dalam 15 km. 
  • Kalau dari Alor Setar ke Gua Kelam, lebih kurang 75 km dan mengambil masa lebih kurang 1 jam - 1 jam 15 minit perjalanan.

Kami sampai dalam jam 4 petang. Kira sudah agak lewat sebenarnya jika untuk ke gua.

Simpang Gua Kelam

Art Drat



Gua Kelam Perlis
Pantun Gua Kelam
Gua Kelam Perlis
Laluan yang selesa disediakan


Setelah menyusuri sepanjang laluan yang disediakan di dalam gua ini, kita akan sampai ke penghujung gua. Cuma perlu awasi anak-anak melalui laluan yang disediakan kerana ada tempat yang agak gelap serta di bawah laluan terdapat anak sungai.  Di penghujung gua, tersedia tempat beristirehat yang agak selesa.

Sebenarnya, kita juga boleh merasai pengalaman masuk ke gua kelam di laluan gua yang sebenar. Cuma perlu awal kerana saya difahamkan, laluan tidak akan dibuka apbila sudah lewat petang.





Gua Kelam Perlis


   
Penghujung Gua Kelam






~Mat-Drat~

Kalau rasa bermanafaat, boleh share. 👇👇👇

No comments:

Post a Comment

Komen dan cadangan dari pembaca amat di alu-alukan.

Walau bagaimana pun Mat Drat mengambil sedikit masa untuk membalas komen atau sebarang pertanyaan.