Friday 6 January 2017

Tips Beli Tiket Flight Murah Airasia / MAS / Malindo dan lain-lain




Kali ni saya nak kongsi tip mudah untuk mendapatkan tiket flight / tiket pesawat / tiket penerbangan murah secara online. 

Cara ni saya tahu 2 tahun lepas di mana ketika itu saya bertugas di Kuching untuk tempoh lebih kurang empat bulan. Pada waktu itu, tiket pergi balik saya yang ditanggung oleh majikan hanyalah sekali untuk tempoh 3-4 minggu. Memandangkan saya MESTI balik ke Semenanjung setiap minggu, jadi nak tak nak saya kena tanggung sendiri kos tiket penerbangan. Terpaksa la cari tiket yang paling murah.

Dan pada waktu itu lah saya tahu wujudnya laman web yang membandingkan harga tiket penerbangan. Antaranya Skyscanner dan Airpaz. 



Kalau yang tak biasa dengan Airpaz atau Skyscanner atau laman web seumpamanya seperti CheapAir dan CheapFlight, laman-laman web ni menawarkan perkhidmatan perbandingan harga tiket penerbangan. Ia akan 'search' di pelbagai laman web syarikat Airline atau ejen untuk membandingkan harga tiket. Ala-ala Trivago la kalau kita ingin membandingkan harga hotel. Jadi tak perlu la kita compare satu satu Airline.




Tetapi saya lebih minati laman web Airpaz untuk mendapatkan tiket penerbangan murah. Mungkin kerana Airpaz ni dari syarikat serantau... tu yang saya lebih beminat kot. Airpaz ni sebenarnya syarikat dari Indonesia, kira cuba menandingi laman web perbandingan tiket penerbangan seperti Skyscanner, CheapAir dan CheapFlight. 

Dan saya juga lebih suka Airpaz ni mungkin sebab pertama kali masa saya buat carian, paparan harga tiket Airpaz sedikit rendah berbanding laman web caria lain. Kira 1st impression la.... 

Dan lagi satu yang saya suka Airpaz ni sebab bagi saya dia lebih friendly...bagi saya la... mungkin sebab kebanyakkan 'partner' syarikat penerbangan dia adalah Airline serantau. Tu yang senang dapatkan perbandingan kot. 

Dan lagi satu lagi, 'currency' di Airpaz dia siap-siap tukar automatik ke RM/MYR,  jadi tak perlu saya pening-pening atau terlupa nak tukar currency dari USD atau GBP (Great Britain Pound) ke RM/MYR. 

Teringat satu kes tu saya nak beli tiket flight dari Barcelona ke Paris, compare punya compare dan jumpalah tiket yang murah, bila dah beli baru perasan rupa-ruanya paparan harga tiket tu dalam GBP. Tiket dah beli pulak tu untuk dua orang. Ni pun saya perasan bila kredit kad caj agak tinggi, saya kira-kira dalam USD tak dapat harga yang saya beli.... rupa-rupanya harga dipapar dalam GBP, jadi convert dari GBP ke MYR banyak beza berbanding dengan USD!!.

Bagi yang ingin membeli dan membandingkan harga tiket flight / tiket penerbangan / tiket pesawat, boleh la try klik laman web Airpaz di ikon atau link di bawah ni:

Cuba la.... 





Beli Tiket Flight Murah

>>> Airpaz <<< 



Kalau nak membandingkan harga bilik hotel pula, saya gunakan Trivago



~mat-drat~ 

2 comments:

  1. Salam.. bleh ceritakan sedikit pengalaman mengunakan airpaz? Pernah tak, tak dapat itinerary atau cancel booking? Sbb Sy dh order dgn airpaz ,lepas tu terbaca airpaz scammer . Risau pulak saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf. Pernah sekali. Dah lama sangat saya beli. Skrg tak guna dah lama..

      Delete

Komen dan cadangan dari pembaca amat di alu-alukan.

Walau bagaimana pun Mat Drat mengambil sedikit masa untuk membalas komen atau sebarang pertanyaan.